tisdag 8 april 2008

Babysim

Det var dags för babysim igår. Fick hoppa över förra veckan pg sjukdom, se tidigare inlägg. I helgen har vi badat Nelly både lördag och söndag för att öva att ligga på rygg i vattnet. Det har gått jättebra och hon har simmat med benen och plaskat en del. Verkade tycka det var jättekul att sitta i badkaret med badankorna, grodan och pappa.

Igår på simmet så gick allt jättebra till en början. Men efter ett par minuter började hon gnälla och böka lite. Jaja tänkte jag, det kanske bara är som hon är ovan. Men hon hade ju ändå fått bada i helgen. Nelly blev på lite bättre humör i ungefär 30 sekunder (tidsangivelserna är väldigt ungefärliga) för att sedan börja skrika. Inte "det är något som är jättefel och jag har ont" skrika utan mest "jag vill inte mer" skrika. Vad göra? Distrahering är en bra metod som brukar funka. Med hjälp av de andra föräldrarna, som ändå förstår men har barn som inte skriker utan badar, simmar och dyker, försökte vi distrahera Nelly. Funkade i ungefär samma tidsperiod som jag angav ovan. Hon fick låna en gummianka. Stoppade in hela näbben i munnen men fortsatte gnälla. Inte mycket att göra än att avbryta simmet. Väl inne i duscharna blev det inte bättre. Så fort jag la ner henne för att kunna duscha av henne och mig lite snabbt så började hon gallskrika . Jaja.. Inte mer att göra än att försöka hålla henne i famnen medan vi duschar. Sen lugnade hon sig när hon fått kläder på sig och somnade jättegott i bilen hem.

Jag tror att Nelly försökte säga mig något. Kanske att hon inte gillar att simma. Nästa gång får vara ett sista försök och då ska jag försöka få med mig Martin dit. Funkar det inte då så får vi lägga av med simmet. Det är inte rättvist mot henne att tvinga henne i en bassäng om hon inte vill det.

Inga kommentarer: