fredag 27 juni 2008

Bake two

Mitt i all ommöbleringsröra har jag och Martin bestämt oss för att testa att baka bröd. Det känns lyxigt med hembakat och luktar väldigt gott. I onsdags var första försöket. Martin stod vid slevarna, jag var på behörigt avstånd, men tillräckligt nära för att bistå med handledning. Nåväl. Allt ser bra ut fram tills det blir en mindre felläsning i receptet och torrjästen blir skållad. Handledaren blir tillkallad och tillfrågad om det går att rädda. Vi gör ett försök. Jag får ihop degen, lägger den i formar och på jäsning. Men inget händer, jästen dog.

Idag är det andra försöket. Jag står vi slevarna under Martins handledning, eller han handleder bara i tanken, men det är bättre än inget. Just nu står brödet och jäser och ta mig tusan om inte det börjar hända saker i bakformarna jag fick investera i. Men vi ska inte ropa hej ännu. Brödet är inte gräddat ännu. Vi får se om vi till lunch idag får äta bröd med solrosfrön, vetekross och kli. Brödet som blev lite lätt misslyckat i konsistensen häromdagen blev dock inte misslyckat i smak.

Inga kommentarer: