tisdag 11 december 2007

Fågelbajs

Var på Burlöv Center igår med en väninna. Mycket trevligt att fika med henne och hennes söta dotter på 10 månader. Jag luftshoppade lite också (titta men inte handla).

När jag skulle köra hem och hade placerat mig i bilen ser jag att hela bilen är helt nerskiten av fågelbajs. Dumma jag hade ställt bilen under jättelyktstolpen och fåglarna som hade tagit stolpen i besittning hade nyttjat bilen som avstjälpningsplats. Mycket roligt. På med vindrutetorkarna och spruta massor med spolarvätska. Måste ju kunna se ut genom vindrutan för att få lov att köra bil. Allt bajs lägger sig vid sidan av vindrutan, bättre men fortfarande äckligt.

Idag körde jag till en utav bensinmackarna här i Svedala för att tvätta bilen. Den skulle ändå tvättas oavsett fågelbajset. Betalar en summa pengar, 140kr, för att få bort bajset och bilen ren. Tjejen i kassan förstår fågelbajsproblematiken när jag berättar och i och med det antar jag att bilen kommer bli skinande ren.

Tji fick jag. När jag 10 minuter senare, efter en kopp kaffe som de bjöd på, kör ut bilen igen tycker jag att den är väl hyfsat ren. Tycker mig komma ihåg att bilen brukar se renare ut när Martin lekt med min pappas högtryckstvätt. Men men, nöjd kör jag vidare hem (och kommer ihåg att bromsa ordentligt så att bromsarna inte rostar), slapp ju själv tvätta bilen. Väl hemma ska jag köra in bilen i garaget. När jag öppnat garageporten och ska gå och sätta mig i förarsätet igen ser jag fågelbajs på hela motorhuven. Biltvätten för 140kr klarar inte fågelbajs! Mycket bortkastade pengar. Jag kunde lika väl själv tagit en spann vatten med diskmedel, diskhandskar och en skursvamp och torkat av bajset. En dyr läxa.

Nästa gång bilen behöver tvättas kör jag hellre till en "gör det själv" tvätthall eller hem till pappa och tvättar bilen. Bensinpengarna kommer inte upp till de 140kr som tvätten kostade (men kaffet var gott!). Återigen är uttrycket "själv är bäste dräng" korrekt.

Inga kommentarer: