onsdag 25 november 2009

Mamma hade rätt, eller nå't

Läste idag på Sydsvenskan.se att bakterier trivs och frodas i kläder som inte tvättas/torkas i varmare temperatur än 40 grader. Härligt!

Min kloka mamma har påpekat att jag borde tvätta mina kläder varmare... nä har jag sagt. Alla kläder tål inte varmare tempeteratur, så därför håller jag mig till fulla maskiner och lägre temperatur. Måste ju tänka på miljön också.

Men nu kanske jag tänker om lite... tvättar ofta lakan i 60 grader då jag vet att de tål det. Men känsligare material, som jag tvättar i låg temperatur, borde ju ändå kunna torktumas lite så att de blir varmare än 40 grader. Ofta står det på tvättanvisningen att man kan stryka dem på lägsta tempeteratur och mig veterligen är det varmare än 40 grader. Strykjärn är varma även på lägsta temperatur.

Så i framtiden kanske ni får se mig stryka en BH eller ett underställ, om jag inte torktumlar dem förstås. Och kanske lyssnar lite mer på mamma...

Inga kommentarer: