fredag 4 januari 2008

Sömn

Nelly har haft en liten (o)vana att somna vid 23.30 och sen gå upp vid 9-9.30 tiden. Låter kanske bra, men en bebis som bara vill busa när jag och Martin bara vill sova är inte kul. Martin jobbar dessutom och går upp vid 6.30 då är det inte så kul att somna vid midnatt. Så vi försöker vända på hennes dygn. Hon vaknar nu mellan 7 och 8 på morgonen och somnar runt 22, men redan runt 20 på kvällen börjar hon bli gnällig och vill äta, skrika, suga på tummen, äta lite till och så vidare. Sen vill hon busa, och sen ha ännu mera mat. Hur mycket mat får plats i hennes lilla mage?

För att hon ska börja somna i vettig tid (22-t) måste jag räkna ut hur mycket sömn hon vill ha per dag och sen portionera ut den i lagom stora delar. Så nu för jag sömnschema och väcker henne när jag anser att hon sovit tillräckligt. Får hoppas att jag orkar upprätthålla det. Men trägen vinner och vi måste försöka ett tag innan vi kan utvärdera det.
--------------------------
Underbart väder ute. Det blåser ute, är minusgrader och snön hänger i luften. Underbart promenadväder. Måste pälsa på mig och Nelly idag för att gå ut och köpa middagsmat. Ska försöka hitta allt vi behöver på butiken som ligger närmast. Vill gärna promenera men inte frysa... Och framförallt inte att hon ska frysa.

I morgon ska vi till Malmö och träffa goda vänner. Ska bli jätteroligt. Får hoppas att Nelly tycker det också.

Inga kommentarer: